Wednesday, March 12, 2008

PENILAIAN TAHAP KECEKAPAN (PTK)

Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) adalah satu kaedah untuk menilai seseorang pegawai sama ada mencapai tahap kecemerlangan yang ditetapkan dari segi pengetahuan, kemahiran dan ciri-ciri peribadi atau sebaliknya. Setiap PTK mengandungi dua bahagian iaitu kompetensi umum dan kompetensi khusus.

Kompetensi umum meliputi perkara-perkara yang perlu dimiliki oleh semua lapisan pegawai awam seperti ciri-ciri peribadi, kepimpinan dan komunikasi.

Kompetensi khusus ialah kecekapan yang berkaitan tugas jawatan dalam perkhidmatan pegawai.

Kementerian Pelajaran Malaysia telah melaksanakan PTK mengikut dasar yang ditetapkan oleh JPA melalui
Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 2002,
Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 5 Tahun 2005,
Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 Tahun 2006, dan
Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun

Dijawab oleh :
Bahagian Pembangunan dan Penilaian Kompetensi
Kementerian Pelajaran Malaysia
28 Ogos 2007

No comments: